p+r ledeberg

jaar: 2014 oppervlakte: 16.000 m2
  • p+r ledeberg <span>2014, gent, wedstrijd, parkeren</span>
  • p+r ledeberg <span>2014, gent, wedstrijd, parkeren</span>
  • p+r ledeberg <span>2014, gent, wedstrijd, parkeren</span>
  • p+r ledeberg <span>2014, gent, wedstrijd, parkeren</span>
  • p+r ledeberg <span>2014, gent, wedstrijd, parkeren</span>
  • p+r ledeberg <span>2014, gent, wedstrijd, parkeren</span>
  • p+r ledeberg <span>2014, gent, wedstrijd, parkeren</span>
  • p+r ledeberg <span>2014, gent, wedstrijd, parkeren</span>

    Hoe in deze tijd een parkeergebouw ontwerpen die èn een antwoord is op de huidige parkeerproblematiek maar ook reeds antwoorden insluit hoe we in de nabije toekomst met onze mobiliteit om zullen springen. In eerste instantie is een zo compact en zo efficient mogelijk parkeergebouw ontworpen met een zo klein mogelijk footprint. De vrijgekomen plek wordt een kwaliteitsvolle publieke ruimte met een bushalte, enkele bomen en zitbanken. De plint van het parkeergebouw huisvest een ruime fietsenstalling en fietsherstelplaats. De parkeermachine zelf bestaat uit een kolommengrid met vloerplaten. De knopen zijn zo bedacht dat vloerplaten kunnen worden weggenomen of opgevijzeld naar een ander niveau, eventueel ifv een latere andere programma-invulling. De parking is van het split-level principe om lange hellingen en ruimteverspilling te vermijden. Aan de uiteinden van het volume bevinden zich twee “torentjes”, met trappen en liften. Gevels zijn ontworpen in een gaas uit roestvrijstaal, geschikt voor klimplantengroei.

     

    locatie Gent
    opdrachtgever Parkeerbedrijf Gent
    programma parkeergebouw 550 plaatsen
    oppervlakte 16.000 m2
    jaar 2014
    status open oproep
    architect evr-Architecten ism Gijs Van Vaerenbergh
    medewerkers Niels Baeck, Febe Roels, Thijs Urban
    stabiliteit Mouton
    technieken Istema